Tänk på var ni har solen. Tvätta bort blodet. Håll upp huvudet på djuret. Några enkla regler som gör trofébilderna så mycket bättre.

Jag är inte proffsfotograf och absolut ingen expert, men jag har knäppt några hundra trofébilder genom åren och hunnit skaffa mig en del erfarenhet. Så därför tänkte jag dela med mig en del av det jag lärt mig.
Jag förstår så väl att man vill ha en trofébild av sin fina råbock, vildsvinet eller kanske en fasan. Men tänk då efter lite innan bilden knäpps, så blir det så mycket roligare – både för er själva och för de som ska ta del av den på Facebook eller i familjekretsen.
Egentligen är det bara tre saker man ska ha i huvudet när man ska ta en trofébild:

  • Ljuset
  • Miljön
  • Motivet

En härlig trofébild på Peter Jonzon. Ljuset faller på skytt och villebråd och bilden är alldeles uppenbart tagen i den miljö där djuret fälldes.

Ljuset
Någon klok farbror har sagt att fotografera är som att måla med ljus. Bilder tagna i skarpt solljus blir sällan bra, medan ett snett sidoljus som belyser motivet kan lyfta bilden många pinnhål.
Men låt oss inte krångla till det. Se till att ha solen i ryggen när du fotograferar! Skulle det var molnigt får du försöka räkna ut var solen är ändå.
Om fotografen har solen i ryggen blir motivet belyst och man slipper se en svart siluett som möjligtvis visar konturerna av en människa och ett djur.
Om du ändå vill plåta i motljus så sätt på blixten. Den lyser upp motivet och tonar ner bakgrunden. Många proffsfotografer använder alltid blixt när de tar porträtt och närbilder, men då har de förstås kameror med blixtsensor som stänger av blixten när motivet blivit lagom exponerat.
Om det är mörkt måste du förstås använda blixt. Se då upp med föremål som reflekterar blixtljuset. Många trofébilder har blivit förstörda av reflexer på kläderna.

Här har jag själv syndat. Det är väl inget större fel på skytten eller djuret – men bakgrunden är hopplöst trist.

Miljön
Har du tur så är du med ute i skogen och kan ta bilden där villebrådet faktiskt fälldes. Men tyvärr blir det ofta en efterhandsbild vid slaktboden. Tänk då på miljön runt skytt och djur. Korrugerade plåtväggar, skitiga jaktbilar och slaktbodsinteriörer är ingen fin omgivning för en bra trofébild. Försök åtminstone vrida runt skytt och villebråd så att det kommer lite träd och grönska i bakgrunden.
Titta noga i sökaren och tänk på att bilden kommer att bli som det ser ut där. Växer det upp en lyktstolpe ur huvudet på skytten? Ligger det slaktrester snett framför? Detaljer som kan förstöra den bästa bild.

Motivet
Vi brukar ju be folk se glada ut när vi ska fotografera dem. ”Säg omelett”. Det borde ju inte behövas med någon som just lyckats fälla en fin trofé, men otroligt nog… Du får försöka prata och skoja lite så att den trumpna minen försvinner.

Nu vet jag ju att Jimmy inte är så här butter – men fotografen kunde kanske ansträngt sig lite mera. Och så kepsen…

Och så var det kepsen! Många jägare är barnsligt förtjusta i sina skitiga kepsar, helst långt nerdragna i pannan. Försök få dem att ta av den eller åtminstone skjuta tillbaka kepsen i nacken, lyfta upp huvudet och titta in i kameran. Vi vill ju se ansiktet på den glade skytten – eller hur?
Slutligen lite om själva trofén – djuret. Vi vill gärna att det ska se så snyggt ut som möjligt. När det gäller klövvilt är det fint om det går att tvätta bort blodet runt nosen och stoppa tillbaka tungan i munnen. Finns inte tvättmöjligheter kan man torka bort det värsta, sedan man kollat vilken sida som ser bäst ut. Småvilt får man försöka hålla så att haren, fasanen eller anden inte ser alltför sönderskjuten ut.

Tre enkla regler; se till att ha ljuset i ryggen, tänk på miljön och jobba lite med motivet – så ska du se att dina trofébilder blir så mycket bättre.
Svenne Andersson